Het Gamma fenomeen in e-learning

20 maart 2019 in E-learning Blog Snippet



Het Gamma fenomeen in e-learning

De laatste jaren worden authoring tools (software waarmee je e-learning cursussen kunt bouwen) steeds toegankelijker. Het grootste voorbeeld is Articulate. Kun je met PowerPoint overweg, dan lukt de basis van Articulate prima.

Je ziet dan ook steeds meer personen die de taak “om wat e-learning cursussen te bouwen” in de schoenen krijgen geschoven. Zij Googlen , downloaden een authoring tool en gaan aan de slag.

Of ze een goede e-learning cursus bouwen, is een heel ander verhaal. Hierin maak ik de vergelijking met een kamer schilderen. Je kunt naar de Gamma rijden, een kwast en een pot verf kopen, om vervolgens de kamer te schilderen. Na enkele uren ben je klaar. Je kunt echter ook een professionele schilder inhuren. Ja deze is duurder maar hij is veel sneller en de kwaliteit is stukken beter.

Wil ik hiermee zeggen dat je altijd ons moet inhuren voor elke e-learning cursus? Nee. In diverse situaties is zelf een cursus bouwen een goede oplossing. Maar een e-learning cursus bouwen is een multi-disciplinaire uitdaging. Naast de techniek (software) dien je rekening te houden met tekst, design, user experience en het belangrijkste: het bereiken van de leerdoelen. Vandaar heb je in onze wereld de functies e-learning designer en e-learning developer. Een groot verschil.

Het Gamma fenomeen in de wereld van e-learning groeit en we vinden dit een prima ontwikkeling. We ondersteunen diverse klanten met het ontwikkelen van e-learning cursussen. Persoonlijk geniet ik als ik iemand met tips en adviezen help en hun ogen zie fonkelen. De wereld van e-learning is echt ontzettend leuk. Echt.

Tip: Hier vind je een lijst van de populairste authoring tools: https://elearningindustry.com/directory/software-categories/elearning-authoring-tools

Cheers,
Johan